התמודדות עם פחדים

"אם אני יכולה להתגבר על הפחד שלי מסוסים אני יכולה להתגבר על כל דבר", ככה אמרה לי גלי (שם בדוי), בת 11,  בזמן שהברשנו את אחד הסוסים. גלי הגיעה אלי כחודשים לפני בגלל פחד גדול מכלבים. הפחד מכלבים מנע ממנה ללכת לבד ברחוב, ללכת לחוגים, והביא אותה למצב בו היא בוחרת את החברים שלה לפי מי שיש לו או אין לו כלב בבית. גלי עברה חוויה לו נעימה עם סוסים מה שהעמיק את הפחד עוד יותר.

המטרה הראשונה שלי הייתה ליצור עבור גלי מקום בטוח ונעים, רק באווירה נינוחה ניתן באמת להתמודד עם מה שמטריד אותנו. את שלושת הכלבים שלי השארתי סגורים בבית והסוסים היו קשורים בתוך החצר שלם. שאר בעלי החיים הקטנים בתוך הכלובים. את המפגש הראשון קיימנו מחוץ למרחב החי ממקום בו ניתן לראות את בעלי החיים. סיפרתי לגלי איזה בעל חיים יש בכל כלוב וקצת הסברים זואולוגיים על החיות. המטרה הייתה שהיא תכיר את החיות, המוכר הוא בטוח. במפגשים הבאים נכנסנו למתחם המרחב החי ואני הוצאתי והחזקתי ביד שלי בעלי חיים לבקשתה. על כל בעל חי נתתי הסבר והדגשתי את היתרונות והחסרונות שלו. למשל אצל הארנבונים הדגשתי כמה הם נעימים ורכים אבל מצד שני הם מאוד חשדנים ונבהלים מכל מרעש או תנועות פתאומיות.

שיתפתי את גלי בפחד שלי (נחשים) ויחד חשבנו ממה מפחדים אנשים וילדים בסביבתה הקרובה. נתתי לגיטימציה לפחד ומקום לביטוי. פחד אי אפשר להשתיק אפשר ללמוד להתמודד איתו.

גלי שאלה שאלות שהנחו את המשך המפגשים. למשל האם הציפורניים של האוגר חדות? על שאלה כזו אני עונה בהקבלה לעולם שלנו בני האדם. אם אנחנו גוזרים ציפורניים הן לא חדות, אם לאוגר יש בכלוב מקום לחפור הוא משייף (=גוזר) את הציפורניים. ההסבר הזה הביא את גלי להחלטה שאין לאוגר מספיק ריפוד בכלוב לחפור והצעתי לה להוסיף לו. ברגע שהחזרתי את האוגר לכלוב הוא שמח על הריפוד החדש והתחיל לחפור. ההרגשה של גלי שהיא עזרה לחיה מלאה אותה המון סיפוק.

גלי הביעה המון התעניינות בסוסים. למפגש הבא הכנתי מריצה עם חציר ליד הסוסים. הסוסים שרצו לאכול צהלו ורקעו ברגליים. גלי נבהלה בהתחלה אבל ברגע שהסברתי לה שהם רוצים לאכול היא רצתה שניתן להם. בהתחלה היא הסתכלה מהצד איך אני מכניסה חציר עם הקלשון דרך הגדר ושראתה שהכול בסדר ניסתה גם. ההצלחה והסיפוק שמילאו אותה מהרגע שהסוס אכל המערימה שהניחה היו פריצת הדרך הראשונה בטיפול. הקשר שנוצר עם בעל החיים דרך המעשים והתגובה המידית של החיה הוא הגדולה של טיפול כזה. ממפגש למפגש גלי התקרבה יותר לסוסים, תחילה דרך הגדר ולאחר מיכן הסכימה להכנס לתוך החצר שלהם כשהם קשורים. לימדתי אותה לזהות כל הזזת אוזן או רקיעה ברגל, להבין מה הסוס אומר, להבין שזאת השפה שלו וככה הוא מעביר מסרים. ביום שהיא הצליחה לעמוד נינוחה ליד הסוס ולהבריש אותו כל החומות נפלו. תוך כדי הברשה היא התחילה לספר לי על עוד ועוד פחדים שיש לה, יחד חשבנו על פתרונות ונתתי לה רעיונות ליישם בבית. עוד לפני שבכלל הכנסתי את הכלבים שלי לטיפול היא כבר סיפרה לי שהלכה לחברה עם כלב.

הדוגמא של גלי מדגימה יפה את דרך העבודה שלי בהתמודדות עם פחדים. המרחב החי מאפשר לי למצוא את המקום בטוח בעבור כל מטופל: אם זה בזמן ליטוף חיה, בזמן האכלת החיות או בזמן ניקוי הכלובים. בתוך המקום הבטוח להתחיל להציף את הפחד ולמצוא את הדרך הנכונה להתמודד איתו. ההתמסרות של בעלי החיים והנכונות שלהם לקבל את המטופל כמו שהוא מאפשרים מרחב עבודה בטוח. בתוכו המטופל יכול בעזרת תיווך להתגבר על הפחדים שלו.